Svenska börsnoterade företag och deras dåliga hemsidor

Sverige är smått fantastiskt. Vi har genom tiderna anammat ny teknik, skapat ny teknik och legat i bräschen när det kommer till just ny teknik.

Internet och dess ”kringutrustning” är ny teknik och även där har Sverige legat i topp i olika mätningar. Vi var tidigt ute med att använda internet – årets julklapp år 1996 var just ”Internetpaketet”.

Men. Och det är ett stort ”men” här. Många av Sveriges företag hänger inte med i utvecklingen med sin digitala profil på nätet. Många av Sveriges större företag har Instagramkonton som står tomma, Facebooksidor som inte svarar och kanske det värsta; Att år 2018 inte ha en företagssajt som INTE är mobilanpassad.

Detta är riktigt förvånande och sjukligt irriterande och ibland även pinsamt. Det är inte ens okej att nästintill var och varannan hantverkarfirma där ute har en förlegad webbsajt – men att stora börsnoterade svenska bolag inte har en sajt som fungerar fint i mobilen är ju smått galet idag.

Över 75 % av Sveriges befolkning använder internet via sin mobiltelefon. Och att döma av vår egen statistik på Årsunda Webbinvest så är mobiltrafiken idag i klar majoritet jämfört med desktoptrafiken (surf via datorer).

21 april år 2015, snart tre år sedan, så satte Google en smärre deadline för oss webbproducerare som man skulle kunna sammanfatta så här; Nu jäklar måste ni mobilanpassa era sajter eller så riskerar ni att hamna längre ner i sökresultaten. Jag kommer själv ihåg att jag i dagarna före den 21 april tog in på hotell för att kunna jobba ostört i 24 timmar för att hinna fixa detta.

Nåväl. Många företag är såklart duktiga på detta. Många företag anställer till och med personal som enbart sysslar med sociala medier, webbinnehåll (web content), SEO (sökmotoroptimering) och UX (User experience, användarvänlighet). Vilket jag tror är helt rätt väg att gå.

Men till att börja med så kan man som företag i alla fall se till att ens företagssajt är just mobilanpassad. Det ger ett otroligt oseriöst intryck att ha en så pass omodern profil online. Man behöver ju inte flasha till det eller göra det extra komplicerat – skala bort, skala ner och gör sajten snabb, mobilvänlig och tydlig.

Utvecklingen har gått så snabbt att ”vanliga” mobilvarianter av hemsidorna även det är en omodern lösning. Typ: www.m.företag.se. (Där m:et står för mobilsida). Nu gäller det att sidan är helt responsiv vilket betyder att designen anpassar sig efter vilken skärmupplösning som används; mobiltelefon/smartphone, dator eller läsplatta.

Vi gick igenom börsen för se hur det står till med Sveriges börsnoterade företag och deras hemsidor. Resultatet är, i mina ögon, faktiskt jävligt skrämmande. Skärpning företagssverige!

Här är resultatet från Stockholmsbörsens företag:

Stockholmsbörsen Large Cap:

Hexpol AB.

Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.

Hexpol omsatte 2016 över 10 miljarder SEK och har över 4000 st anställda, men saknar en mobilanpassad webbplats.

Webbadress: http://www.hexpol.se/se/

 

Latour AB
Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.
Latour omsatte nästan 8,5 miljarder SEK 2016. Antal anställda överstiger 4000 st – men de saknar en mobilanpassad webbplats.

Webbadress: http://www.latour.se/sv/hem

 

Loomis AB
Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.
Loomis är ett företag som sysslar med bland annat kontanthantering och har över 23,000 anställda men inte en mobilanpassad webbplats!

Webbadress: http://www.loomis.se/

 

L E Lundbergföretagen AB (Lundbergs)
Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.
Lundbergs är ett investmentbolag som styrs av den legendariske entreprenören Fredrik Lundberg.

Webbadress: https://www.lundbergforetagen.se/

 

Lundin Mining

Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.
Lundin Mining är ett svensk-kanadensiskt gruvbolag som äger gruvor över stora delar av världen.

Webbadress: http://www.lundinmining.com/s/Home.asp

 

Sagax AB

Har INTE en mobilanpassad webbplats den 30 januari 2018.
Sagax AB är Sveriges 9:e största fastighetsbolag – men saknar en mobilvänlig webbplats.

Webbadress: http://www.sagax.se/

 

Det var vad vi kunde hitta efter att vi gick igenom samtliga företag på Stockholmsbörsen Large Cap. Nu kanske ni tänker att endast 6 st företag av alla på Large Cap leverar inte en mobilanpassad sajt – vad gör det liksom? Själv är jag faktiskt förvånad över att samtliga inte har en mobilanpassad sajt år 2018. Det är ändå Sveriges största börsbolag vi talar om.

 

Detta var då ”skämslistan” eller ”skärpningslistan” om så vill. Vi får dock inte glömma alla de andra stora företagen på Stockholmsbörsen. Resterande bolag på Large Cap har en mobilanpassad sajt. Dessa företag har med andra ord tänkt till att deras onlineprofil ger ett seriöst och funktionellt intryck. Bra jobbat!

Här är alla företagen på Large Cap som har en mobilanpassad företagssajt:

Aarhuskarlshamn (AAK)

ABB

Ahlsell

Ahlström-Munksjö

Alfa Laval

Arjo

Assa Abloy

AstraZeneca

Atlas Copco

Atrium Ljungberg

Attendo

Autoliv

Avanza

Axfood

Axis

Betsson

BillerudKorsnäs

Boliden

Bonava

Bravida

Castellum

Collector

Com Hem

Dometic

Electrolux

Elekta

Ericsson

Essity

Evolution Gaming

Fabege

Fast Balder

Fingerprint Cards

Getinge

Handelsbanken

Hemfosa

Hennes & Mauritz (H&M)

Hexagon

Holmen

Hufvudstaden

Husqvarna

ICA Gruppen

Industrivärden

Indutrade

Intrium

Investor

JM

Kindred Group

Kinnevik

Klövern

Kungsleden

Lifco

Lundin Petroleum

Millicom

MTG

Munters

NCC

Netent

NIBE

Nobia

Nokia

Nordea

Oriflame

Pandox

Peab

Ratos

Resurs Bank

SAAB

Sandvik

SCA

SEB

Securitas

Skanska

SKF

SSAB

Stora Enso

Sweco

Swedbank

Swedish Match

Swedish Orphan Biovitrum

Tele2

Telia

Thule

Tieto

Trelleborg AB

Wallenstam

 

Så vad har alla dessa framgångsrika företag för anledning att använda sig av en mobilvänlig sajt? Det skall nog Hexpol, Latour, Lundbergs, Lundin Mining och Sagax ta och fråga sig.

Usch, vad kritisk och sur jag låter. Inte min mening. Jag vill Sveriges företag och dess utveckling väl. Se detta som en enkel men viktig uppmaning.

Tanken är även att gå igenom Mid Cap, Small Cap, First North och Aktietorget också. Tog en snabbtitt och det ser inte lovande ut… Puh!

Sen vill jag även tacka personer på Twitter som har lyft denna fråga.

Aktiepappa, en intressant blogg, har också lyft denna fråga:
https://aktiepappa.blogspot.se/2018/01/hemska-hemsidor-pa-borsen.html?m=1

Källor:

http://www.soi2017.se/sammanfattning/

https://borsdata.se/

https://searchengineland.com/library/google/google-mobile-friendly-update

https://analytics.google.com

https://www.allabolag.se/5561089631/hexpol-ab

https://www.allabolag.se/5560263237/investmentaktiebolaget-latour

https://sv.wikipedia.org/wiki/Loomis

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sagax

Dela gärna:
Publicerad i Tankar och idéer Taggar: , ,
One comment on “Svenska börsnoterade företag och deras dåliga hemsidor
  1. Aktiepappa skriver:

    Jättebra och intressant inlägg. Tack för omnämnandet också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*